fbpx
Category Artikler, Nyheder
Foto: Molly Grønberg for Madland

Jeg tænker meget på økonomi og priser i de her dage. Jeg er ikke alene. Skæver vi til detailhandlen, så handler det om prisloft, prismatch og discount. ‘Der er gået sport i krisen’ skriver ekspert i detailhandel, Flemming Birch, i sit nyhedsbrev. ‘Prisstigningerne har i medierne udviklet sig til en konkurrencesport, hvor der sættes rekorder og uddeles præmier.’

 

Af Marie Sainabou Jeng, stifter af Madland

For nogle uger siden solgte kommunikationschefen fra Rema 1000 kanelgifler, ikke i tilbudsavisen, men på LinkedIn, og for at konkurrere med et prismatch udstukket af Nemlig.com. Her lod han os vide, at ugens tilbud fik giflerne helt ned på 12 kr., hvilket altså var langt billigere end konkurrentens 21,95 kr.

Mon ikke supermarkederne vinder konkurrencen i at føre en dominerende madpolitik med overskriften pris? I årtier er det lykkes at danne danskerne i, at pris er det væsentligste kvalitetsparameter, når vi handler. Nu står vi et utroligt sårbart sted, midt i en parade af kriser, og i det som Radioavisen kalder en historisk lav forbrugertillid.

 

Jeg spørger: Hvordan skal vi lykkes med at forandre vores madsystemer i en mere bæredygtig retning, hvis vi ikke er bevidste om, hvad retfærdige priser er, og hvorfor er det, at vi ikke står sammen her i krisen?

 

Når jeg handler, har jeg svært ved at gennemskue, hvordan supermarkederne, med deres madpolitiske prisfokus, står sammen med producenter og jordbrugere, der i sidste ende sikrer varer på hylderne. Jeg har svært ved at gennemskue, hvad den sande pris er, og hvem der egentlig tager regningen for at tænde sparegrisens julelys i øjnene, når vi marcherer i takt og skråler pris, pris, pris, pris, pris!

Skal vi lykkes med at få grønnere, lokale og mere retfærdige varer på hylderne, kræver det en ærlig samtale om, hvad varerne egentlig koster og er værd, og vi må stå sammen på tværs af værdikæden, så vi kan animere jordbrugere og producenter til at turde at dyrke og producere råvarer og produkter med større omtanke. Med det evindelige billig, billigere, billigst frygter jeg, at vi sparer os ind i en nedadgående spiral, som fortæller alle de modige madfolk, der sikrer os gode råvarer og måltider, at de ikke skal ulejlige sig med omstillingen. Er det ikke nu vi for alvor skal tale sammen, om at bryde med systemet som vi kender det?

I Madland søger vi at skabe sammenhængskraft og ansvarlighed i værdikæden. 23 virksomheder, organisationer og enkeltpersoner fordelt på jordbrugere, iværksættere, kokke, købmænd, producenter, NGO’er, studerende og forskere har forenet sig i målet om at gentænke på tværs af madsystemet. Retfærdig mad er et af de store vigtige temaer, som koalitionerne arbejder i fællesskab om at søge svar og fremvise løsninger på.

Tag fx Økoskabet, der sikrer byboere bedre adgang til pivfriske og netop høstede lokale grøntsager fra oplandet, eller Pantrii, en markedsplads med små og lokale producenter for professionelle madfolk eller FoodSHIFT 2030, det tværeuropæiske forskningsprojekt, der bl.a. løfter Grønt Marked og Coop Crowdfunding som inspirerende innovationscases for madsystemforandring ud i Europa.

Mange af de modige madfolk har vi givet dig mulighed for at møde under Madland Festival 2022.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *