fbpx
Category Nyheder
Grønt Marked. Madland.
Foto: Madland

Er du jordbruger eller producent, og ønsker du at udforske potentialet af bondemarkeder som salgskanal? Opdag, hvordan markeder kan styrke producenter til at sikre rimelige priser for deres varer, samtidig med at de tilbyder markedsgæster en gennemsigtig, retfærdig og fornøjelig indkøbsoplevelse. I hjertet af disse markeder ligger essensen af menneskelig forbindelse og styrkelsen af et fælleskab. Grønt Marked har sammen med en række undervisere udviklet en serie af webinarer, hvor du kan lære om “Bedre markeder for økologiske små-producenter – træning i effektiv markedsdeltagelse”. Det sker i oktober og november, og Madland underviser i pr og kommunikation. 

Lær fra jordbrugeren Saba Nazarian, iværksætteren Mia Maja Hansson, strategisk konceptudvikler Maria Andersen og Madlands Jacob og Marie, der underviser på første webinar i pr og kommunikation. Fra 10. oktober og ind i november inviterer Grønt Marked økologiske jordbrugere og producenter til at lære om at markeder som 

Webinarerne foregår på dansk og er gratis takket være støtte fra Fonden for Økologisk Jordbrug. Webinaret vil efterfølgende blive oploadet til Grønt Markeds hjemmeside. 

Læs mere om de forskellige webinarer nedenfor og tilmeld dig her. 

Sådan får du dit budskab igennem - strategisk pr og kommunikation

Første talere i webinar-serien er Marie Sainabou Jeng og Jacob Damgaard. Sammen har de grundlagt Madland i 2020, et madpolitisk og fællesskabende samlingspunkt for folk, der ønsker en samfundsansvarlig forandring af madsystemerne. Madland har til formål at forbinde og ruste madprofessionelle og madborgere til aktivt at engagere sig i vores ansvar i at påvirke bæredygtig forandring.

Det lærer du: 

  • Strategisk pr- og kommunikation
  • Kernefortælling og budskaber
  • Målgrupper og differentiering
  • Brug af sociale medier

Mens Marie og Jacob vil give os et bredt overblik over, hvad man skal tænke på, når man har et virksomhed med hensyn til kommunikation og pr, vil de også berøre, hvad man skal tænke på som producent, der bruger bondemarkeder som en ny salgskanal. 

Essentielle elementer i grundsarbejdet for bondemarkeder – hvorfor planlægning og tal er vigtige

Anden underviser er Saba Nazarian, som er kulinarisk bonde og underviser fra Canada. Han har dedikeret sig til at dele sin viden og erfaring med at opbygge små, men rentable gårde, der nærer robuste samfund.

Det lærer du:

  • Indblik i budgettering og økonomi, der er nødvendige for et bæredygtigt markedsmæssigt resultat.
  • Vigtige trin i planlægning og logistik for at hjælpe dig med at organisere dig selv til en markedsdag.

I 2018 blev Saba inviteret til Sverige for at opbygge og drive en uddannelsesgård for Statsbruk, den første landbrugsinkubator i Norden. Gennem sit arbejde har han vejledt over 200 iværksættere og eksisterende landmænd, der aktivt leverer deres samfund med friske, lokale og bæredygtigt dyrkede råvarer.

Dette webinar afholdes på engelsk. 

Hvordan skaber man en økonomisk bæredygtig virksomhed?

Tredje underviser er Mia Maja Hansson. Mia Maja er grundlægger og direktør for Kitchen Collective og arbejder som konsulent og underviser.

Det lærer du: 

  • Go-to-market-strategi
  • Forretningsmodellering
  • Testning og samarbejde

Mia Maja Hansson har bidraget til at fremme madiværksætteri ved at etablere mange af de steder og faciliteter, som københavnske madiværksættere bruger til at få deres virksomheder op at køre. Dette inkluderer Street Food om Søerne, CPH Food Space og Kitchen Collective. Mia Maja har gjort det til sit livsformål at skabe en mere mangfoldig og bæredygtig madkultur med sunde virksomheder og mennesker, der har det sjovt. Mia Maja fokuserer på fællesskaber, samarbejde, synergi, deleøkonomi og kooperative organisationsformer.

Jord på guleroden - marketing for market gardeners

Fjerde underviser er Maria Andersen. Hun er strategisk konceptudvikler og digital specialist med særlig fokus på kommunikation indenfor mad og bæredygtighed.

Det lærer du: 

  • Hvordan spiller dine tilbud, præsentation og prissætning en rolle i dine salg?
  • Hvad skal du være opmærksom på i mødet med kunden?
  • Hvad er din fortælling?
  • Hvordan fastsætter du den rette pris?

Hos maria& hjælper hun bæredygtige mad-initiativer frem i verden gennem rådgivning, konceptudvikling og kampagneprojektledelse. Maria underviser også på den Regenerative Jordbrugsskole i afsætning og markedsføring af lokal mad i Danmark.